Nuffnang

Thursday, October 29, 2015

Kesan Peristiwa Kehilangan Terhadap Masyarakat Orang Asli


Dua bulan lepas kita digemparkan dengan kehilangan 7 murid orang asli di Gua Musang yang akhirnya ditemui semula selepas 47 hari. Itupun hanya dua orang masih hidup, empat lagi telah meninggal dunia dan satu lagi masih tidak ditemui hingga kini.

Apa yang hendak saya bincangkan di sini bukanlah kisah kanak-kanak malang ini, tetapi kesan peristiwa ini kepada masyarakat orang asli. Mungkin ramai yang beranggapan perkara ini telah selesai selepas penemuan semula tersebut. 

Kesan yang paling utama adalah mentaliti masyarakat orang asli terhadap sekolah akan mula berubah. Anak-anak orang asli mula takut handak ke sekolah, manakala ibu bapa pula akan merasa risau apabila anak mereka dihantar ke sekolah kerana bimbang perkara malang seperti yang berlaku terhadap tujuh anak orang asli berlaku kepada mereka.

Sebelum ini pun memang sukar untuk menyekolahkan anak-anak orang asli. Pengalaman saya semasa di sekolah dulu dalam kelas saya ada sepuluh orang murid orang asli namun hanya 30 peratus sahaja yang menamatkan persekolahan sehingga dahjah enam. dan sepanjang saya bersekolah hanya seorang sahaja anak orang asli yang sampai ke tingkatan lima. Walaupun mereka dibekalkan dengan peralatan, pakaian, yuran dan pengangkutan percuma ke sekolah tetapi mereka masih malas mahu bersekolah. Pada pendapat saya ini hanyalah kerana mentaliti mereka masih tidak berubah dan merasa selesa mencari rezeki di hutan. Yang lagi best kesepuluh anak orang asli ni datang semula ke sekolah semasa perperiksaan UPSR selepas 6 tahun ponteng sekolah - pening kepala cikgu.

Satu lagi pengalaman saya ialah pada tahun 2009 saya melakukan kerja di kawasan Sekolah Kebangsaan POS Blau, Gua Musang, POS ini tidak jauh dari jalan Cameron Highlan - Gua Musang. Menurut guru-guru di situ, mereka tiada masalah sangat dengan kehadiran murid di sekolah tetapi POS-POS orang asli yang lebih pedalaman guru-guru kena pergi dari rumah ke rumah menjemput anak orang asli balik ke asrama dan memujuk ibu bapa melepaskan anak mereka ke sekolah. Apabila berlaku peristiwa kehilangan anak orang asli di sekolah saya dapat bayangkan cabaran cikgu selepas ini untuk memujuk anak-anak orang asli ini ke sekolah.

Sangkaan saya tepat apabila terbaca artikel "Pujuk hantar anak sekolah" dalam Harian Metro 27 oktober 2015. Pada saya langkah ini bagus kerana bukanlah tugas mudah untuk mengubah pendirian dan mentaliti seseorang. Bantuan dari NGO amatlah diperlukan, peruntukan dari pihak kerajaan pusat dan negeri amatlah dialu-alukan. Mungkin ada genius dikalangan anak orang asli tetapi tidak dapat pendedahan kepada ilmu, semoga ini tidak berlaku.

Kepada anak-anak orang asli khususnya kaum Temiar, 

"LAJARLAH KEMEN-KEMEN"

2 comments: