Nuffnang

Monday, March 28, 2016

Makanan Student Masa Kini

Semalam saya singgah makan seorang diri di kedai tom yam berhampiran office. Oleh kerana kepenatan bekerja saya pun pesanlah makanan yang 'mewah' sedikit iaitu nasi goreng USA dan teh ais. Tambahan pula dah lama saya tak singgah ke restoran tersebut.

Kawasan restoran tersebut berhampiran dengan kawasan kolej-kolej swasta, kalau tak silap saya sekurang-kurangnya ada dua kolej swasta berhampiran, satu kolej yang majoriti pelajarnya melayu dan satu lagi yang majoritinya pelajar cina. Restoran tersebut terletak di bahagian bawah bangunan lima tingkat, bahagian atas bangunan pula adalah hostel-hostel pelajar kolej.

Saya duduk di meja bahagian luar restoran, di sebelah saya ada tiga orang pelajar cina sedang menunggu pesanan, apabila makanan yang mereka pesan sampai, salah seorang dari mereka bangun dan datang kepada saya. "Ini tak guna ka?" tanyanya sambil menunjukkan kepada bekas sudu di atas meja saya. Saya senyum dan mengambil satu set sudu dan garpu untuk kegunaan saya dan memberikan bekas sudu dan garpu tersebut kepadanya. Daripada percakapannya saya rasa dia bukanlah seorang yang fasih berbahasa melayu dan kebarangkalian dia merupakan pelajar cemerlang dalam subjek bahasa melayu adalah rendah. Mungkin subjek bahasa melayu bukan lagi subjek penting kemasukan ke kolej masa kini terutamanya kolej swasta. Berbanding dahulu kebanyakkan kolej memerlukan kredit dalam bahasa melayu sebagai syarat kemasukan.

Saya sempat menjeling ke arah menu yang dipesan oleh mereka, ketiga-tiga mereka memilih menu yang sama iaitu nasi putih, telur dadar dan sup kosong. Ini membuatkan saya mengimbas kembali zaman student saya dulu. Rasanya tak ada sekalipun saya pesan menu begitu walaupun dalam keadaan berjimat. Apa yang saya fikir ketika itu ialah mungkin yuran kolej swasta yang majoritinya cina itu terlalu tinggi hingga pelajarnya terpaksa berjimat sampai begitu sekali. Tambahan pula pelajar cina sukar untuk diterima memasuki kolej-kolej awam dan tidak layak ke kolej tajaan MARA yang kosnya lebih rendah. Saya juga tak nampak pelajar melayu yang makan sekali di restoran itu menguatkan lagi sangkaan saya. Mungkin mereka makan di restoran lain yang lebih banyak pilihan makanan.

Selesai makan saya ke kaunter di dalam restoran untuk membayar harga makanan, di dalam ada seorang pelajar perempuan melayu sedang makan, membuat saya tertanya-tanya apakah menunya. Dalam hati saya mengagak tentulah menu yang mewah sedikit berbanding pelajar cina tadi, kerana pelajar melayu ada banyak pilhan kolej untuk dimasuki dan kosnya lebih murah. Tapi sangkaan saya meleset kerana menu pelajar melayu tersebut memesan menu yang sama seperti pelajar cina tadi.

Kesimpulan saya mana-mana tempat pun mungkin itulah menu standard student: Nasi putih, telur dadar dan sup kosong. Bukan lagi nasi goreng kampung seperti dulu karana harga nasi goreng kampung kini RM4.00-RM4.50 berbanding dulu RM2.00- RM2.50. Kos sara hidup di kolej mungkin telah meningkat tatapi bajet untuk makan mungkin sama lagi seperti dulu menyebabkan student kini terpaksa berkorban lebih sedikit. Kesimpulan saya mungkin tidak berapa tepat kerana ia berdasarkan pemerhatian saya ke atas beberapa orang student sahaja. Sekian.


Ciajuolah...

1 comment:

  1. Pelbagai Produk Dispenser Water Filter & Master Filter (Outdoor) dan Jimat Tenaga
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    • Alkaline WaterFilter - 6 Filters - RM599
    • 2 Suhu - Panas & Sejuk (TableTop & Stand - RM899 - 1498)
    • 3 Suhu - Panas, Normal & Sejuk (TableTop & Stand - RM1299-RM1499)
    • Gold Master Filter- 7 Layer (Fiber - Outdoor) RM799
    • Titanium Master Filter - 9 Layer (Fiber - Outdoor) RM999

    Producing High Quality alkaline water ph 7-9
    ‘Siap Pasang Baru Bayar'
    Harga Termurah di pasaran drpd segi kualiti, brand, rekabentuk dan harga
    Warranty 12 - 18 Bulan
    Filter import dari Korea (ada sijil halal)
    Pemasangan terus ke kediaman @ Pejabat anda

    ____________
    Super Jimat
    -------------------
    Deposit: RM 0
    Wang Proses: RM 0
    Bayaran Bulanan: RM 0
    Siap Proses Pemasangan Baru Buat Bayaran

    _________________
    Untuk Tempahan
    ---------------------------
    Hubungi - Whatapps/ Call / SMS: 017 8895 990 - Farid
    http://penapis-air-bioultra.blogspot.my/ < -------- (Lihat Pelbagai Produk kami)

    ReplyDelete