Nuffnang

Monday, April 20, 2015

Book Review - Berkomunikasi Dalam Bahasa Inggeris Surat, Telefon dan Percakapan



Tajuk: Berkomunikasi Dalam Bahasa Inggeris Surat, Telefon dan Percakapan.
Pengarang: Azlan Shamsudin.
Penerbit: Crescent's Learning English Series.
Tahun: 2006.
Bahasa: Melayu.
ISBN: 9830616398

Review:

Buku ini berbentuk buku panduan dan fokusnya adalah tentang penulisan surat, perbualan telefon dan percakapan dalam bahasa Inggeris. Dalam panduan penulisan surat, terdapat dua format yang diterangkan iaitu surat rasmi dan tidak rasmi. Kedua-dua format ini diterangkan dalam dua bentuk penulisan iaitu gaya penulisan Amerika dan gaya penulisan British. Perbezaan utama kedua-dua gaya penulisan ini ialah format dan bahasa, ini kerana terdapat sedikit perbezaan dalam bahasa Inggeris kedua-dua negara ini. Disertakan juga contoh-contoh surat, ayat-ayat dan perkataan yang selalu digunakan dalam surat. Gaya penulisan yang selalu digunakan di Malaysia adalah gaya penulisan British.

Penerangan tentang penulisan surat agak panjang, manakala penerangan tentang perbualan telefon dan percakapan agak pendek dan tertumpu kepada contoh-contoh. Keseluruhannya buku ini agak ringkas tetapi memadai dan berguna terutama sekali kepada pembaca yang terlibat dalam urusan perniagaan. Pada pandangan saya, di zaman komunikasi di hujung jari ini adalah lebih relevan jika diterangkan juga cara penulisan E-mail dalam bahasa Inggeris. 

Sekian,

Ciajuolah...

3 comments:

  1. Belajar Bahasa Inggris memang sangat penting, agar generasi muda suatu negara dapat berkiprah di kancah Internasional. Dan yang paling sulit mempelajari bahasa Inggris adalah tensesnya.

    ReplyDelete
  2. Tak pernah baca lagi tapi saya tahu buku nie antara buku yang legend jugalah satu masa dahulu .

    ReplyDelete