Nuffnang

Tuesday, January 7, 2020

Apa itu Jurutera/Engineer?



Ramai yang pernah dengar perkataan engineer, tapi ramai juga yang tak tahu apa itu engineer atau dalam bahasa melayunya jurutera. Saya pernah menemubual ramai lepasan ijazah kejuruteraan yang memohon pekerjaan sebagai jurutera kebanyakan mereka tidak dapat menjawab dengan betul apa itu jurutera. Bagaimana nak jadi jurutera kalau anda sendiri tak tahu apa itu jurutera. Jadi kepada yang sedang mencari kerja baik anda membaca pos ini sehingga habis kerana anda mungkin akan ditanya soalan ini semasa interview nanti.


Definisi

Jurutera adalah suatu pebuatan seseorang menggunakan pendekatan saintifik untuk menyelesaikan sesuatu masalah sama ada merekabentuk, membina, menyelenggara atau membaiki sesuatu. Pada saya dalam bahasa mudahnya ialah seseorang yang menyelesaikan sesuatu masalah. Jadi input bagi seseorang jurutera masalah dan outputnya pula adalah penyelesaian atau solution.



Jenis-jenis Jurutera

Terdapat berbagai-bagai jenis jurutera, sivil, elektrikal, elektronik, mekanikal dan kimia. Kesemuanya menyelesaikan masalah dalam bidang masing-masing. Jurutera sivil menyelesaikan masalah bangunan dan struktur, jurutera mekanikal menyesaikan masalah mesin-mesin mekanikal dan jurutera elektronik merekabentuk dan membina alatan elektronik untuk menyelesaikan sesuatu malah.



Perbandingan

Jurutera adalah suatu bidang yang serius kerana memerlukan ketelitian dan ketepatan yang tinggi. Kerana jika anda sorang doktor dan pesakit anda meninggal, anda boleh kata anda sudah cuba yang terbaik, dan jika anda seorang peguam yang kalah dalam sesuatu kes juga anda boleh berkata yang sama. Tetapi jika seorang jurutera yang mereka bangunan dan bangunan yang dibina tersebut runtuh, bolehkah anda berkata anda telah buat yang terbaik?



Kesimpulan

Kesimpulannya jika anda menghadiri temubual untuk sesuatu pekerjaan dan ditanya apakah itu engineer? Jawapannya ialah Engineer adalah seseorang yang menyelesaikan masalah. Jika anda memohon untuk jurutera sivil anda menyelesaikan malasah sivil, jika anda memohon jurutera software anda menyelesaikan masalh software dan jika anda jurutera sistem anda menyelesaikan masalah sistem. Ada banyak lagi yang boleh anda tahu tentang jurutera, tapi cukuplah setakat ini dulu. Semoga berjaya.


2 comments: