Nuffnang

Friday, August 15, 2014

Kalimah Allah Pada Kotak Fries McDonalds?


Saya ada terbaca mengenai kalimah Allah yang ditemui pada kotak fries McDonalds dan ramai yang tidak puas hati dan berpendapat ini adalah menghina Islam. Sama ada ia disengajakan atau kebetulan, Wallahua'lam.

Cuba renungkan, apa akan jadi jika kotak fries tersebut terdapat lambang salib atau gambar bintang dalam bendera Israel yang tersembunyi. Saya rasa mesti ramai yang tak puas hati juga dan berpendapat ini salah satu aktiviti kritianisasi yang cuba dilakukan oleh McDonalds. Tetapi adakah orang kristian dan Israel merasakan ini suatu penghinaan terhadap agama atau negara mereka?

Isu ini sekali lagi menunjukkan betapa sensitifnya umat Islam di Malaysia dan betapa mudahnya mereka untuk diprovokasi. (Bukan semua)

Secara individu saya berpendapat, kalimah Allah dalam tulisan arab memang senang terbentuk kerana huruf yang kebanyakannya menegak dan bersambung satu sama lain. Terdapat banyak gambar-gambar tumbuhan yang seakan-akan kalimah Allah, tetapi jarang sekali kita jumpa kalimah Allah dalam tulisan rumi kan? sebab hurufnya terpisah antara satu sama lain dan kurang huruf yang menegak. Begitu juga dalam lukisan, adakala terdapat kombinasi garisan yang akan membentuk kalimah Allah secara kebetulan.

Secara individu juga saya berpendapat, jika McDonalds hendak menghina islam, terdapat banyak lagi tempat lain yang yang lebih menghinakan dia boleh letak kalimah Allah. Tapi mengapa di kotak fries sahaja?

Bukan nak defend McDonalds, cuma sekadar pendapat. Yang benar kita iakan, yang salah kita tidakkan.

Ciajuolah...

No comments:

Post a Comment