Nuffnang

Friday, July 25, 2014

Maaf Zahir dan BATIN???

Dah dekat nak raya ni mesti ramai antara kita yang berjumpa untuk bermaaf maafan dan tak kurang juga yang menghantar mesej memohon maaf. Ucapan "MAAF ZAHIR DAN BATIN" adalah yang selalu diucapkan ketika meminta maaf. Anehnya ada sesetengah permohonan maaf dinyatakan "MAAF ZAHIR SAHAJA"...??? Kenapa ye? Bila ditanya jawapannya "Mana ada buat apa-apa yang batin, Kalau suami isteri barulah maaf zahir dan batin". Eh macam tu pulak?

Maksudnya ramai yang tak faham maksud ucapan "ZAHIR DAN BATIN" tersebut. Ramai yang mentakrifkan "BATIN" tersebut sebagai aktiviti seksual berikutan perkataan "TENAGA BATIN" sering dikaitkan dengan tenaga untuk melakukan hubungan seks terutamanya bila bercakap tentang ubat ubatan, herba, dan sebagainya. Kalau macam tu, bagaimana pula dengan "ILMU BATIN"? Adakah ia ilmu tentang melakukan hubungan seks? "TOK BATIN" pula adakah ia datuk yang pandai tentang selok belok seks? Semuanya berpunca dari salah definisi...

Pada saya "MAAF ZAHIR DAN BATIN" adalah permohonan maaf secara total bagi kesalahan yang telah dizahirkan ataupun tidak dizahirkan.

Contoh kesalahan yang dizahirkan ialah, jika kita pernah marah pada orang tersebut dan memaki hamun atau memukulnya, atau mencuri barang orang tersebut atau memfitnah orang tersebut dimana kesalahan kita dizahirkan dengan kata-kata dan perbuatan kita.

Contoh kesalahan batin pula ialah, apabila kita membenci orang tersebut dan mengatakan sesuatu yang tak elok di dalam hati, berniat jahat atau berdendam dengan orang tersebut tetapi tidak pernah menzahirkannya dengan kata-kata atau perbuatan. itu adalah kesalahan yang tidak zahir atau pun "BATIN".

Akhir kata dari saya SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI dan MAAF ZAHIR DAN BATIN untuk semua kesalahan saya. Jika ada termakan, terminum dan terambil minta dihalalkanlah...

Ciajuolah...

1 comment:

  1. kekadang orang cakap mcm tu skadar utk gurauan tapi ada jgk yang tersalah faham.. hehehe..

    ReplyDelete