Nuffnang

Thursday, August 28, 2014

Dunia, Pentas Ujian


Ramai yang beranggapan orang yang bahagia dan hidup senang itu orang yang bertuah kerana hidupnya tidak diuji ataupun tidak menerima ujian yang berat dari Allah S.W.T. Orang yang susah, kurang upaya dan menderita itu menerima ujian yang berat dari Allah S.W.T

Sesungguhnya Allah S.W.T itu maha adil. Dia menguji hambanya dengan sama rata kerana kesenangan, kekayaan, kebahagiaan dan kesihatan juga sebenarnya adalah merupakan ujian dari-Nya.

Suka saya mengketegorikan ujian dari Allah S.W.T kepada dua iaitu ujian positif dan ujian negatif. Ujian positif adalah ujian yang tidak menyiksakan seperti kekayaan, kebahagiaan, kesenangan, kesihatan dan sebagainya. Ia diturunkan oleh Allah S.W.T untuk menguji hambanya sama ada mereka bersyukur atau tidak dengan nikmat yang diberi. Biasanya ujian ini lebih sukar dan ramai yang gagal kerana lupa bahawa segala nikmat tersebut adalah pinjaman dari Allah S.W.T, bukanlah hak mereka.

Ujian negatif pula ujian yang menyiksakan seperti kesakitan, kesusahan, kemiskinan dan lain-lain. Biasanya apabila ujian ini diturunkan, ramai yang akan datang menghampiri Allah S.W.T walaupun sebelum ujian ini turun mereka jarang sekali mengingati Allah S.W.T. Ini kerana dengan siksa yang diberi barulah mereka sedar bahawa hanya Allah S.W.T sahaja yang dapat membantu mereka. Namun ada juga yang menjadi semakin jauh dengan Allah S.W.T akibat ujian tersebut dengan memilih jalan yang salah untuk mengatasinya seperti melacurkan diri untuk mendapat kesenangan, membuat maksiat untuk melupakan masalah, meminta bantuan bomoh yang syirik untuk merawat penyakit dan sebagainya.


Namun begitu, adat ujian ada yang berjaya ada yang gagal. Apa pun ujian yang akan diturunkan oleh Allah S.W.T kepada kita, marilah kita bersama berdoa semoga urusan kita dipermudahkan. Jadilah hamba Allah S.W.T yang bersyukur, sesungguhnya bukanlah bahagia yang membuat kita bersyukur, tetapi bersyukur yang membuat kita bahagia.

Ciajuolah...

1 comment: