Nuffnang

Tuesday, January 1, 2019

Movie Review: Forest Gump



Post pertama untuk tahun 2019 ni saya nak buat movie review. Bukan movie baru tapi movie lama yang penggemar movie wajib tengok dan kebanyakan yang kaki movie memang dah tengok pun iaitu Forest Gump.

Mengisahkan kisah hidup seorang lelaki yang lembap atau lurus bendul yang tidak pernah menganggap dirinya dan apa yang dimilikinya sebagai kekurangan. Dibesarkan tanpa ayah, ibunya yang sentiasa bersikap positif menjadi pendorong dalam hidupnya sehingga dia berjaya mencapai banyak kejayaan dalam hidup dari pemain bola (American Football) yang berjaya, menyertai militari dan menerima pingat ketenteraan semasa misi di Vietnam, pemain ping pong antarabangsa, nelayan udang yang berjaya dan ahli perniagaan yang kaya raya.

Tetapi orang yang paling disayangi oleh Forest mungkin adalah yang paling sukar untuk diselamatkan olehnya iaitu kekasihnya sejak kecil yang bernama Jenny. Jenny seorang yang sangat sosial hidupnya akibat dari latar belakang semasa kecilnya. Walaupun bermacam perkara buruk yang dilakukan oleh Jenny namun Forest tetap dapat menerimanya dan mengasihinya sehingga ke akhir hayat.

Cerita ini ringan dan terdapat banyak babak lucu kerana sifat kebudak-budakkan forest. Pada saya apa yang paling menarik adalah mesej yang tersirat di sebalik cerita ini terutama sekali sikap sentiasa berfikiran positif Forest Gump. Mesej-mesej tersebut dapat saya simpulkan seperti berikut:

  1. Setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Malah sesuatu yang kita anggap kekurang mungkin boleh menjadi kelebihan buat kita jika ianya dipandang secara positif.
  2. Dengar nasihat ibu bapa dan orang yang sayangkan kita, sesungguhnya apa yang dinasihatkan oleh mereka itu adalah untuk kebaikan kita.
  3. Jangan ada sifat hasad dengki atau membenci orang lain walau sejahat mana pun orang itu kerana setiap orang boleh berubah. 
  4. Mesej yang paling penting sekali dalam cerita ini ialah sentiasa berfikiran positif dalam setiap apa yang dilakukan. InsyaAllah kita akan sentiasa maju dan akan berjaya.

Ciajuolah...

No comments:

Post a Comment