Nuffnang

Tuesday, February 17, 2015

Jiran Saya yang Hebat


Jiran saya yang di sebelah kanan rumah saya berbangsa cina, manakala yang di sebelah kiri berbangsa India. Yang hendak saya ceritakan ialah tentang jiran saya yang berbangsa cina ni. Pada saya dia adalah jiran seorang yang hebat dan saya kagum dengan dia.

Pagi-pagi sebelum subuh lagi saya akan dengar jiran saya ni suami isteri dah bangun dan berkemas rumah, basuh kain dan bersenam. Lepas tu sekitar 6:30 am mereka suami isteri akan keluar jogging sama sama keliling taman sambil kutip botol dan tin-tin kosong. bila dah balik rumah mereka akan bersihkan dan simpan botol dan tin kosong yang dikutip. Saya cuba mengikut sekurang-kurangnya bangun awal macam mereka tapi sampai sekarang masih belum berjaya. Tak tahan mata ngantuk sangat, kalau tak ada hal yang memaksa memang tak bangun lah. he he...

Saya sangka mereka kutip botol dan tin kosong untuk dijual supaya dapat pendapatan tambahan. Memandangkan saya pun selalu beli air mineral untuk kegunaan dapur, saya pun sedekahkanlah pada mereka botol-botol kosong air mineral tersebut pada jiran saya ni. Rupa-rupanya bahan buangan yang dikutip ni bukanlah mereka jual, tetapi mereka sedekahkan kepada badan kebajikan untuk dikitar semula dan mereka tak dapat satu sen pun dari hasil bahan buangan tersebut. Terkejut saya mendengarnya, dalam hati terasa mulianya hati mereka. Walaupun mereka bukan keluarga yang kaya, tapi sanggup bersusah payah berusaha untuk melakukan amal kebajikan.

Pada saya mereka patut dicontohi lebih-lebih lagi oleh yang beragama Islam. Mana tidaknya, kita diajar sejak kecil sunnah nabi bangun sebelum subuh itu bagus untuk kesihatan, bersedekah itu sifat mulia dan akan dibalas dengan pahala dan rezeki yang berkali ganda di kemudian hari. Tapi tak ramai antara kita yang beragama Islam mampu melakukan seperti jiran saya ini lakukan. Terasa tercabar pula diri ni... InsyaAllah esok saya akan berusaha bangun awal :-)

Ciajuolah...

2 comments: