Nuffnang

Friday, December 26, 2014

Pengalaman Melahirkan Anak Kembar


Pada 7 November 2014 lalu genaplah empat tahun umur anak kembar aku Mohammad Harith & Mohammad Haikal yang selalunya aku gelar Si Kembar. Terasa cepat masa berlalu, empat tahun bukanlah berlalu dengan lancar dan indah sentiasa. Bermacam macam dugaan yang telah dilalui termasuk perceraian aku dengan bekas isteri, emak Si Kembar ni. 

Mengimbau kembali empat tahun dulu pengalam mengandungkan dan melahirkan Si Kembar ada di ceritakan oleh ibunya dalam blognya. Namun hari ini tergerak hati aku untuk menceritakan semula pengalaman melahirkan kembar versi aku pulak.

Waktu tu tahun 2010, anak sulung aku Mohammad Hakimi baru lapan bulan. Aku masih belajar di UTM dan pulang ke Serdang menjenguk anak isteri seminggu/dua minggu sekali. Bila isteri aku waktu tu kata dia tak datang period lagi aku mula resah. Isteri aku cuba menenangkan aku katanya mungkin period dia bulan tu lambat sikit, sebab kadang-kadang memang macam tu. Katanya dia nak makan buah nenas supaya periodnya cepat sikit. Aku setuju aje, tapi period yang ditunggu tak juga datang dan kali ni masing-masing mula cuak.

Akhirnya aku suruh isteri aku amik pregnancy test, waktu tu aku di JB. Bila isteri aku call bagitau keputusan positif, dia mengandung lagi aku terus tepuk kepala.TIDAK!!! susah aku nak bayangkan hidupkan aku yang masih belajar ni dangan anak dua orang. Susah nak diterima, rasa macam nak berhenti belajar pun ada, sebab nak cari kerja untuk besarkan anak. Isteri aku kerja shift waktu tu, kos untuk hantar anak sulung aku ke nursery yang beroperasi 24 jam RM400 sebulan. Kalau beranak lagi sorang akan jadi RM800. mana nak cari duit banyak tu bulan-bulan? Nak tak nak aku kena terima, berani buat berani lah tanggung.

Bila isteri aku nak pergi first check up, aku balik ke Serdang untuk temankan dia. Tapi malam tu aku terminum air 3 in 1 yang dah expired sampai aku sakit perut pagi tu... Akhirnya isteri aku ambil keputusan untuk pergi sorang. Lama jugak dia pergi check up, balik tu aku tengok muka dia macam ada sesuatu yang difikirkannya. Aku mula risau takut anak yang dikandung ada masalah... Tiba-tiba isteri aku kata "Bang, anak kita kembar..." aku kelu tak tau nak kata apa. Aku tak tau aku nak gembira ke tak. Akhirnya aku ambil keputusan untuk tersenyum dan bergembira dulu. Masalah yang akan datang aku fikir kemudian je lah... Aku peluk isteri aku.

Waktu mengandungkan kembar isteri aku waktu tu tak ada alahan sangat. Mengidam pun tak ada sangat, aku ingat dia mintak mee kari je, tu pun dia masak sendiri je tak payah aku pergi cari. Cuma satu permintaannya aku stay dekat KL sampai Si Kembar dilahirkan. Memang berat sikit untuk aku sebab khidmat aku memang diperlukan sangat di UTM. Akhirnya aku memberanikan diri untuk cakap dekat supervisor aku yang aku nak study jarak jauh, aku tak nyatakan sebabnya. Tapi dia benarkan.

Langkah berikutnya, kami cari rumah sewa baru yang lebih luas dan selesa. Alhamdulillah kami jumpa rumah teres di Semenyih yang lebih luas dan selesa dengan kos sewa yang sama RM300. Kemudian aku mencari kerja yang aku boleh buat sambil aku study. Akhirnya aku dapat kerja opis di Midvalley waktu tu isteri aku dah nak melahirkan Si Kembar dah. Perutnya besar sangat sampai aku yang tengok jadi risau.

Beberapa Hari sebelum Bersalin

Pada 5 Nov 2010 Isteri aku pergi ke Hospital Serdang sebab doktor kata Si Kembar dah besar sangat. Dia kena tahan dekat wad sebab besok Doktor nak induce supaya dia beranak besok jugak. Tapi bila doktor nak induce dia check laluan dah dibuka beberapa cm. So, doktor ambil keputusan isteri aku bersalin secara normal tak payah guna ubat induce.

Pada pagi 7 Nov 2010 doktor kata isteri aku akan bersalin pagi tersebut. Diorang benarkan aku masuk ke labour room untuk temankan isteri aku. Aku excited sangat sebab masa bersalin anak pertama tak berkesempatan untuk temankan isteri aku. Ingatkan dah nak bersalin tapi tunggu punya tunggu tak bersalin jugak lagi. Cuma isteri aku yang mengalami contraction semakin kerap. Nampak sangat dari raut wajahnya dia menahan kesakitan bila contraction datang. 

Aku yang duduk di sebelah tak boleh duduk diam kalau boleh nak doktor bersalinkan isteri aku waktu tu jugak. Tapi nurse hanya datang check sama ada dah boleh bersalin ke belum hanya 2 jam sekali sahaja sebab kalau tidak kena jangkitan kuman. Sementara menunggu 2 jam tu seksanya adalah bila melihat bini terseksa. Tapi berat mata yang melihat berat lagi bahu yang memikul.

Selepas jam 2 petang akhirnya doktor pakar datang dengan budak-budak praktikalnya. Pada waktu tu isteri aku dah sedia nak melahirkan dan kembar yang pertama lahir jam 2++ petang. Aku pun tak berapa ingat masa sebenar, kena tengok surat beranak balik. Tapi aku ingat beza masa kelahiran kembar ni ialah 8 minit. Berat kembar yang pertama 2.98kg dan yang kedua 3.02kg. Dalam hati aku bersyukur dan bangga dengan isteri aku yang boleh melahirkan kembar yang besar ni secara normal dan kedua-duanya sihat dan comel. Rasa kagum pun ada. Alhamdulillah...

Mohammad Harith ketika baru dilahirkan

Mohammad Haikal ketika baru dilahirkan

Selepas selesai di-azan dan di-qamat kan kembar dibawa ke wad bayi dan isteri aku dibawa ke wad bersalin. Nurse kata itu memang procedure selepas melahirkan kembar untuk memastikan kedua-dua kembar dalam keadaan sihat. Kembar akan terus ditahan di wad selagi ibunya tak dapat menghasilkan susu yang cukup untuk kedua-dua nya. sesekali aku bawa isteri aku ke wad bayi untuk menyusukan kembar kami. Walaupun susu tak banyak lagi sebab baru je melahirkan, kami berjaya meyakinkan doktor untuk bawa kembar kami balik ke kampung.

Malam esoknya kami bergerak balik ke kampung dengan mak mertua, adik ipar, kembar, anak sulung dan isteri aku semuanya naik satu kereta viva sahaja. Tujuh orang semuanya he he, siapa kata viva tak boleh muat tujuh orang? Dalam hati tak henti-henti berdoa supaya kami selamat sampai. Agak lewat malam tu kami semua selamat sampai ke kampung.

Sekarang kedua-dua kembar dah besar, masing masing dah menunjukkan perangai masing-masing. walaupun kembar, tetapi masih ada perbezaan perangai antara kedua-dua nya. Rupa pun tak adalah sama sangat, masih boleh dibezakan. Tapi kadang-kadang tak dapat jugak nak bezakan maka aku tandakan Harith dengan gelang di tangan, manalah tahu satu hari tiba-tiba keduanya 100% sama. Sekian dulu...

Harith dan Haikal masa ni potongan rambut berbeza supaya senang dibezakan

Ciajuolah...



11 comments:

  1. tuh kan fotonya bikin takut kalau ol malam

    ReplyDelete
  2. Alololooo comelnya.. Suka tngok mata mereka..

    ReplyDelete
  3. Alololooo comelnya.. Suka tngok mata mereka..

    ReplyDelete
  4. as salam
    nak tanya
    nursery 24jam tu kat mana ye

    ReplyDelete
  5. Pelbagai Produk Dispenser Water Filter & Master Filter (Outdoor) dan Jimat Tenaga
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    • Alkaline WaterFilter - 6 Filters - RM599
    • 2 Suhu - Panas & Sejuk (TableTop & Stand - RM899 - 1498)
    • 3 Suhu - Panas, Normal & Sejuk (TableTop & Stand - RM1299-RM1499)
    • Gold Master Filter- 7 Layer (Fiber - Outdoor) RM799
    • Titanium Master Filter - 9 Layer (Fiber - Outdoor) RM999

    Producing High Quality alkaline water ph 7-9
    ‘Siap Pasang Baru Bayar'
    Harga Termurah di pasaran drpd segi kualiti, brand, rekabentuk dan harga
    Warranty 12 - 18 Bulan
    Filter import dari Korea (ada sijil halal)
    Pemasangan terus ke kediaman @ Pejabat anda

    ____________
    Super Jimat
    -------------------
    Deposit: RM 0
    Wang Proses: RM 0
    Bayaran Bulanan: RM 0
    Siap Proses Pemasangan Baru Buat Bayaran

    _________________
    Untuk Tempahan
    ---------------------------
    Hubungi - Whatapps/ Call / SMS: 017 8895 990 - Farid
    http://penapis-air-bioultra.blogspot.my/ < -------- (Lihat Pelbagai Produk kami)

    ReplyDelete