Nuffnang

Tuesday, April 8, 2014

Perkiraan dalam Hidup



Dalam kehidupan ini setiap individu tidak lepas daripada membuat pilihan. Bukanlah sesuatu yang mudah nak membuat pilihan, kerana kalau tersalah pilih bermacam-macam akibat terpaksa ditanggung. Maka, sebelum kita membuat pilihan kenalah fikir baik buruk setiap pilihan yang kita ada. Inilah yang dipanggil perkiraan atau dalam bahasa Inggerisnya Calculation.

Apabila tiada perkiraan semasa membuat keputusan, dari situlah datangnya perkataan “Aku tak Kira”. Jangan dipandang ringan kerana disebabkan ini seseorang itu tergamak membuang anak, buang keluarga, lari dari rumah, masuk ke negara orang tanpa dokumen buat dosa tak ingat dunia dan sebagainya. Akhirnya menyusahkan orang, menyesal, “kenapalah nasib aku macam ni?”, “malangnye nasib aku”. Sedangkan salah diri sendiri mengikut nafsu.

Tak semestinya kena pandai matematik baru boleh membuat perkiraan dengan baik, cukup sekadar hati yang bersih tanpa hasad dengki, sayang sesama insan, takutkan tuhan dan malu nak buat dosa. Lebih baik kalau keputusan yang dibuat diiringi dengan Solat Istikharah kerana hanya Dia yang mengetahui apa yang terbaik untuk kita.

Semoga kita dapat membuat keputusan untuk diri kita dan semua orang di sekeliling kita InsyaAllah. Ciajuolah…

No comments:

Post a Comment