Nuffnang

Saturday, May 16, 2020

10 Album Rockapak yang Paling Saya Suka


Kali saya dedahkan 10 album terbaik pada pendapat saya sebagai seorang peminat Rockapak. Album-album berikut adalah album rockapak yang saya selalu dengar dari dulu sehingga kini tak jemu-jemu:

10) Search – Mentari Merah diufuk Timur (1987)

Tak sah kalau dalam list album terbaik tak ada album gergasi Rockapak Search. Tapi dalam list saya letak tempat ke 10 sebab kebanyakan album mereka tak semua lagu yang boleh masuk dengan saya walaupun banyak lagu search yang best tapi semuanya bukan dalam satu album.

Dalam banyak-banyak album Search yang terbaik pada saya ialah album Mentari Merah diufuk Timur. Bila tengok cover album ni saya mesti tengok ejaan ‘diufuk’ yang sepatutnya dijauhkan ‘di Ufuk’. Memang dari awal lagi saya dah perasan.

Diterbitkan pada tahun 1987. Kebanyakan lagu dalam album ini digubah oleh M Nasir & Bakri Johari. Yang paling saya suka ialah ‘Pelesit Kota’, ‘Gadisku’ dan ‘ Pembakar Perasaan’. Lagu seperti ‘Fantasia Bulan Madu’ mungkin sebab dah tepu gara-gara terlalu kerap keluar di radio. Walaupun pada awal album ini keluar lagu tu lah yang saya paling suka dan nyanyi setiap hari.

9) Lefthanded - Keadilan (1986)

Bila sebut Lefthanded mesti semua akan teringat Man kidal dan Nash kan? Ya mereka adalah ikon besar dalam sejarah Rockapak. Lefthanded ada banyak lagu-lagu yang hits di radio baik yang slow ataupun rancak. Bukan senang nak dengar lagu rancak kumpulan rock keluar di radio tau. Tapi lagu rancak Lefthanded memang biasa didengar di radio.

Diterbitkan pada tahun 1986. Petikan Man Kidal memang mantap terutama sekali untuk lagu ‘Keadilan’ dan ’Debunga Wangi’. Kalau tak silap ini adalah album single mereka yang pertama selepas menyertai Battle of the Band. Lefthanded sianggotai oleh Nash (Vokal), Man Kidal (Gitar), Samad (2nd Gitar), Yan (Bass) dan Man Dayak (Drum).

Cakap banyak tak guna, kalau nak tau macam mana terbaiknya album ni dapatkan sendiri di pasaran kerana album ini telah dicetak semua dalam bentuk CD dengan kualiti bunyi yang lebih baik.


8) BPR - Bisa (1988)


BPR merupakan nama besar pada zaman kegemilangan rockapak. Pernah keluarkan kira-kira enam album dan album terbaik mereka pada saya ialah album ‘Bisa’ yang dikeluarkan pada tahun 1988.

BPR atau nama penuh kumpulan Bumi Putra Rockers dianggotai oleh Joey (Vokal), Awang (Gitar), Harun (2nd Gitar), Enal (Drum) dan Yem Bai (Bass). Apa yang menjadikan album bisa ini menarik ialah kerana ia mendapat sentuhan composer yang memang bukan calang-calang seperti M Nasir dan JS Kevin. Antara lagu yang menarik dalam album ini ialah ‘Dajal’, ‘Seribu Tahun Takkan Mungkin’, ‘1511’ dan ‘Harum Subur di Hati’. Kebanyakan lagu lain juga tak kurang sedap dan terbaik.


7) Junction - Arah
Saya tertarik dengan album ni sebab gambar pada cover depannya yang pada saya memang rockapak habis. Warna merah pulak tu ha ha. Masa mula-mula jumpa album ni tak dapat dengar sebab tak ada duit nak beli masa tu sekolah lagi. Cuma dengar lagu-lagu slow rock Junction yang selalu keluar di radio iaitu ‘Akan Ku Kenang’ dan ‘Demi Cinta Setia’.

Untuk kumpulan Junction ni saya tak berapa minat dengar lagu slow rock mereka mungkin sebab dah selalu sangat keluar di Radio. Saya paling suka lagu lagu rancak dalam album ini seperti ‘Kesetiaan’ dan ‘Arah Kehidupan’. Susunan muzik dalam album ni juga cemerlang.

Junction yang diangotai oleh Hatta (Vokal), Noorazman (Lead Gitar), Amir (Rhythm), Syed (Bass) dan Misman (Drum) berasal dari Simpang Jabi Johor. Album ‘Arah’ merupakan album pertama mereka dan diterbitkan pada 1988. Kumpulan Junction pernah menghasilkan tiga buah album sepanjang penglibatan mereka dalam industry muzik iaitu ‘Arah’ (1988), ‘Penentuan’ (1989) dan ‘Petualang’ (1990). Tapi entah kenapa hanya lagu-lagu dalam album ‘Arah’ ni sahaja yang boleh masuk dengan saya. Semua lagu saya suka. 


6) Rockers - Harakah (1988)
Pertama kali saya tengok gambar kumpulan Rockers ialah gambar cover depan album ‘Kekejaman’ kerana tertarik dengan rambut basis mereka iaitu Man Karen yang mcm kena karen tapi drummer mereka iaitu Irman yang duduk tengah rambut macam budak sekolah je. Terus tertarik nak dengar lagu mereka. Hari tu juga saya kirim dengan kawan saya untuk beli apa saja album Rockers yang dia jumpa di pekan. Dan dia beli album Harakah.

Saya ada kesemua empat album rockers dari ‘Kekejaman’, ‘Harakah’, ‘Andalusia’ dan ‘Dukun’ tapi yang paling saya suka tetap album pertama yang saya beli iaitu ‘Harakah’. Album ‘Harakah’ diterbitkan pada tahun 1988, kumpulan Rockers berasal dari Singapura pada masa itu dianggotai oleh Johan (Vokal), Aziz (Gitar), Rasyid (Gitar kedua), Hamzah (bass) dan Irman (Drum). Semasa album ‘Harakah’ ni Man Karen dan keluar menyertai kumpulan Rusty Blade dan digantikan oleh Hamzah maka tiadalah rambut karen dalam cover album harakah.

Lagu yang paling saya suka dalam album ni ialah ‘Harakah’, ‘Rayuan Syaitan’, ‘Kesedaran’ dan ‘Musnah Harapan’. Namun ada juga lagu yang saya selalu skip iaitu lagu ‘Lagenda Rock n Roll’. Yang lain semua sedap dan susunan muzik juga unik dan rockapak habis.


5) MAY - Strategi (1991)
Kebanyakan album kumpulan MAY saya suka sebab saya memang minat dengan vocal Mus dan muzik mereka yang keras. Tapi dalam banyak-banyak album mereka, album ‘Strategi’ yang paling saya suka walaupun album ni tak popular dan tak berapa laku berbanding album mereka yang lain. Mesti ramai yang tak pernah lagu-lagu dalam album ni kan?

Album ini merupakan album keempat kumpulan MAY diterbitkan pada tahun 1991 di bawah label Muzik Antares Sdn Bhd. Kebanyakan lagu dalam album ini dibuat oleh ahli kumpulan MAY sendiri dan yang paling saya suka ialah ‘Duri’, ‘Raja Jiwa’, ‘Singa Taring Palsu’, ‘Empat Sudut Berdiri’ dan ‘Sendiri Untuk Kemana’. Cuma ada satu lagu yg tak berapa masuk dan saya selalu skip iaitu lagu ‘Generasi’.

Walaupun album ini dikeluarkan pada tahun 1991, tapi saya beli kasetnya tujuh tahun kemudian iaitu tahun 1998 dengan harga RM7.90. Saya rasa kaset tu kaset lama yang tak laku dijual sebab tu harganya murah. Tapi saya tak menyesal beli sebab hampir kesemua lagu dalam kaset ini sedap.


4) XPDC - Brutal (1997)
Berbeza dengan album lain yang diterbitkan pada tahun 80an dan awal 90an, album XPDC ‘Brutal’ diterbitkan pada hujung 90an iaitu tahun 1997. Album ini adalah album paling laris pernah dikeluarkan oleh XPDC dan telah melonjakkan nama XPDC sehingga Berjaya menganjurkan Konsert gergasi di stadium merdeka. Album ini juga menaikkan semua imej rockapak yang semakin luntur pada waktu tersebut dan XPDC ada pengaruh mereka sendiri dan dikenali sebagai raja Fun Fair pada Ketika itu.

Album ini sangat Berjaya walaupun pada waktu itu usaha promosi tidak berapa aktif berikutan pengunduran penyanyi mereka iaitu Mael dari XPDC. Namun sebab lagu-lagu dalam album ini memang terbaik album ini terjual 500,000 unit meraih 4x platinum dan tersenarai dalam Top 5 kategori Album Rock Terbaik di Anugerah Industri Muzik 1988. Album ini juga menyebabkan album-album lama kumpulan XPDC seperti ‘Kita Peng Yu’, ‘Timur Barat’ dan ‘Darjah Satu’ laris terjual Kembali.

XPDC pada waktu album ini keluar dianggotai oleh Mael (Vokal), Izo (Gital), Zuar (Bass) dan Amy(Drum). Antara lagu yang saya suka dalam album ini ialah ‘Hentian Ini’, ‘Hidup Bersama’, ‘Apa Nak Dikata’ dan ‘Aku Masih di Sini’. Namun lagu-lagu lain tak kurang hebatnya. Album ini juga menimbulkan satu fenomena baru dalam industry muzik di mana kesemua genre muzik di metalkan terutama sekali lagu-lagu 60an. Dan yang paling Berjaya sekali ialah album ‘Metal 60’an’ oleh XPDC sendiri. Album XPDC ‘Brutal’ ni memang legend.


3) Wings - Mencari Asal Usul (1998)

Saya memang meminati kumpulan Wings kerana kebanyakkan album memang tak mengecewakan kerana kebiasaannya hampir kesemua lagu dalam album mereka sedap. Tapi dalam banyak-banyak album Wings yang paling saya suka sekali ialah album ‘Mencari Asal-Usul’ ni walaupun album ni tak mendapat anugerah platinum dan tak tinggi penjualannya seperti album wings yang lain.

Diterbitkan pada tahun 1998 pada waktu itu dianggotai oleh Mus (Vokal), Joe (Gitar), Eddis (Bass) dan Black (Drum) merupakan album kedua Wings bersama Mus. Yang menjadikan album ini adalah yang paling saya suka ialah kerana kesemua lagu dalam album ini saya boleh layan. Terutama sekali ‘Sakit Bantal Empuk’, ‘Padamkan Lampu Tidur’, ‘Krisis di Pertengahan Hidup’ dan ‘Delailah’. Lagu-lagu lain pun sedap juga sebab memang semua lagu dalam album ni sedap. Saya dah dengar banyak kali dan sampai sekarang masih tak jemu dengar lagu-lagu dari album ni.


2) Crossfire - Metonimia (1993)

Kali pertama saya dengar album ni samasa saya pinjam kaset dari kawan saya, waktu tu kaset tersebut dah berhabuk dan berkulat tiada cover dan kotak. Dengan sifat ingin tahu nak dengar album ni saya bersungguh-sungguh cuci dan bersihkan balik kaset tersebut sampailah boleh dengar semula walaupun kualiti audionya tak berapa bagus.

Diterbitkan pada tahun 1993 dan dianggotai oleh Aim (Vokal), Yus (gitar), Burn (Bass) dan Yem Sambora (Drum) menampilkan sepuluh lagu termasuk satu lagu Inggeris ‘No More War”.
Yang menjadikan album ni terbaik pada saya ialah kerana vokal Aim yang tinggi dan muzik yang mantap dimainkan oleh kumpulan ini. Saya rasa setiap ahli kumpulan telah memberikan yang terbaik dalam menghasilkan album ini.

Walaupun lagu popular mereka iaitu ‘Realiti dan Fantasi’ tiada dalam album ini, tetapi kesemua lagu dalam album ini saya sifatkan sebagai menjadi dan sedap belaka. Semua lagu sedap dan yang paling saya suka ialah ‘Generasiku’, ‘Sindrom’ dan ‘No More War’ kesemuanya lagu rancak sebab pembawakan penyanyinya menyanyi lagu rancak memang terbaik.

Dari keset tu tak berapa clear sebab tali kaset berkedut saya main banyak kali sampai jadi elok semula. Menunjukkan betapa menariknya album ni.

1) Sofea - Kembali (1987)

Bukanlah rockapak kalau anda tak pernah dengar kumpulan Sofea. Kumpulan ini muncul di tengah-tengah zaman kegemilangan muzik rockapak, tidak terlalu awal dan tidak lambat. Mereka mempunyai pengaruh dan imej sendiri. Boleh dikatakan mereka adalah ikon utama muzik rockapak yang membawa pengaruh besar pada remaja rockapak pada zaman tersebut. Kalau nak tiru gaya rockapak kumpulan ini adalah rujukan anda yang paling sesuai.

Diterbitkan pada tahun 1987. Boleh dikatakan semua lagi dalam album ini sedap dan menjadi. Sofea yang dianggotai oleh Amir (Vocal), Zam (guitar), Man Rani (Bass) dan Nahar (Drum) sebelum ini dikenali sebagai kumpulan SYJ. Kalau diteliti pada logo Sofea tersebut terdapat logo SYJ di belakangnya. Album Kembali ini adalah album pertama mereka selepas dikenali sebagai Sofea.

Album ini turut memuatkan lagu-lagu yang popular semasa SYJ menyertai Battle of the Band iaitu ‘Orang Timur’ dan ‘Mata Sepet’. Antara lagu favorite saya dalam album ini ialah ‘Kawasan Larangan’, ‘Api’, ‘Hujan’ dan ‘Garis Dipersimpangan’ namun pada saya lagu-lagu lain juga tak kurang hebatnya. Semua lagu dalam album ni best dan tak jemu walau dah dengar banyak kali. Maka album ni adalah album rockapak yang terbaik saya pada saya.

12 comments:

  1. Lagu Akar - biar betul
    Best... Rsanya lagu rock jga..🤭

    ReplyDelete
  2. Wow , Nadia tak dikategorikan rock kapak lah, tapi minat lah lagu lama sikit sikit hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. fakta menarik:
      Album kumpulan sofea berjudul "Boneka Pentas" dikeluarkan pada tahun 1989. Lagu track ke-7 album tersebut berjudul "Nadia". One of the best song kumpulan Sofea.
      Check this out:
      https://www.youtube.com/watch?v=It3Qs3nG06c

      Delete
  3. xpdc punya list tu sama la. sep sikit hihi

    ReplyDelete
  4. Sy pun Minat jugaklaa dgn lagu2 dulu..😊

    ReplyDelete
  5. Website bandar q dan dominoqq paling ternama dan paling terpercaya di Asia ^^
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat :)
    Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker maupun domino qq


    Agen Poker pkv
    IDNPLAY
    Situs Judi Poker Online Terpercaya
    Situs Judi Poker Online Pkv
    Bandar q
    Bandar Poker Online
    Poker Pkv
    Agen Poker Online Terpercaya

    ReplyDelete